v-twin

Trim

De är ofta en allmän uppfattning att trimprylar från andra tillverkare på marknaden är bättre än Screamin Eagle delar när det gäller prestanda. Hur som helst är SE delar mycket välgjorda och med utmärkt passform, alltså inget att förakta ….. men dyra.

Jämför en Harley Twin Cam kolv standard eller SE med en EVO´s. Skillnaden är dramatisk, liksom om man jämför EVO´s kvalitet med Shovel. EVO´s kolvar var säkert av en utmärkt kvalitet när de konstruerades. Hur som helst är det bara "after market" som erbjuder EVO-kolv med samma kvalitet som dagens Twin Cam kolvar.
Twin Cam kolvar har många inbyggda förbättringar som gör dem extremt tillfölitliga även i trimmade motorer.
Den här sofistikerade aluminium, tre-ringade kolven är av utmärkt kvalitet och utformad för ett långt liv. Kolvens yta är belagd med ett Teflon-liknande matrial som underlättar under inkörningsperioden och ger förutsättningar för ett långt liv.
Samma kolv sitter både fram och bak med en pilmarkering på toppen som hjälper även en amatör att fixa så att kolvarna hamnar rättvända. Kolvbultens utformning, rörlighet och offset hjälper till att hålla balansen.
Vevtappen är större och starkare. En EVO-vevtapp är 0.792" tjock medan Twin Cam-vevtapp är 0.927" i diameter. En Twin Cam-vevtapp har tre oljekanaler för att smörja de tre vevstakslagren, EVO´n och tidigare har bara en kanal för att smörja de tre lagren.
Att spraya klovens undersida med olja, där kolvbulten är gör att temperaturen sjunker 50 grader på kolvtoppen samt bättre smörjning.
En Twin Cam med standard borrning är 3-3/4" i diameter och med uppgradering till 95" blir diametern 3-7/8", detta är en moderat ökning att jämföra med EVO´s 3-1/2". En större diameter påverkar inte tillförlitligheten men ger mer kubik-tum. Twin Cam har en slaglängd på 4" vilket är kortare än EVO´s 4-1/4". Det här är en bra nyhet därför att kortare slaglängd ger högre tillförlitlighet på grund av att detta minskar kolvens hastighet, vilket tillåter motorn att varva upp snabbare och högre till 5500 rpm vilket är högre än någon tidigare standard-Harley.

Flaskhalsar:

Det är tre flaskhalsar för att få mer "power" ur en Twin Cam.
Bränslekontroll, luftflöde genom toppen och kedjedrivningen av kamaxlarna.
I dagligt tal är steg 1 och steg 2 trim vi pratar om, det luftrenare, förgasare, munstycken, tändning, kam och avgassystem.

För att börja med toppen på TC, så är den välgjord och snygg. Problemet är att den är konstruerad i skuggan av Kaliforniens hårda miljökrav. Fullständig bränsleförbränning och låg bränsleförbrukning.
En standard TC på 88" har lägre flöde av bränsle/luft-blandning genom topparna än föregångaren EVO som är på 80".
För mild trim funkar en mild kam, standard ventilfjädrar, bättre luftrenare och ett bra/öppet avgassystem. Till det här kan man uppgradera tändningen.
En portning och polering av topparna kan vara den mest ekonomiska vägen att gå vidare. En uppgradering av topparna ger garanterat mer kraft och fart men kostar mer pengar. H-D-handlare förbiser denna flaskhals som toppen är och vill sälja ett kit med 95"-cyllar. Varför skulle någon medvetet gå upp i kubik-tum om förbränningsrummet inte kan förses med tillräckligt med syre å bränsle redan i sitt standardutförande.


Return to Stuff and ...