skull

Ina eller Torrington-lager.

H-D tycks ha en förkärlek till Ina-lager. Många stora hoj-byggarfirmor i USA har vetat att dessa lager har fungerat dåligt vid kamaxeln, och då redan på EVO´n. När sedan problemet fördes vidare till Twin Cam funderade byggfirmorna, "vad göra".
På firman Heavy Duty Cycles fanns redan ett beslut sedan tidigare. Öppnar man en EVO eller Twin Cam så byter man regelmässigt kamlager från Ina till Torrington-lager. Det här gäller standard och trimmade hojar. Man har sett många skador på Ina-lager och hus, även på fåmilare.
Den här typen av lager måste behandlas varsamt vid byte för att det ska få ett långt liv. Tappar man ett nytt lager i golvet ska det skrotas. Små defekter, knappt synbara kan snabbt få stora konsekvenser.
Men hur som helst så funkar Ina-lagret ypperligt i andra miljöer. Som i den femväxlande lådan. De finns transmissioner som är byggda 1980 som snurrar fortfarande efter över 20 år. De är miljön och belastningar som är annorlunda.


Return to Stuff and ...