v-twin

Bränsle .....

Förgasaren var en stor uppfinning i början av 1900-talet. Att leverera bränsle och luft i en bra blandning var målet. Men det var en del problem med de hästskolösa fordonet. Bränsle/luft blandningen verkade ibland explodera helt okontrollerat. När det här hände kunde motorn ta skada.
Sedan kom "rörmokar"-förgasana (Schebler eller Linkert), vilka användes fram till slutet på Pan-eran 1965. Mycket effektivare var inte "butterfly"-förgasaren (DS-Linkert, Tillotson, Bendix eller Kehin) som användes fram till 1988. Den mest effektiva fabriksförgasaren är CVH Kehin, troligen också den sista som används på en Harley.
Man ska sanningen fram så har oktantalet hjälp till i utvecklingen. Den här utvecklingen betyder att man gick från en mindre kontrollerad explosion, till följd av att bränsle/luft blandningen komprimerades. Numera sker en snabb kontrollerad förbränning vid rätt tillfälle.
Nyckeln är tillsättning av oktan höjande medel. Utan denna tillsats kanske vi gått tillbaka till häst å vagn. Eller, mera troligt hade vi hittat på något annat som bränslecell ……. ?? Genombrottet kom när bly tillsattes för att bidra till rätt oktantal.

I Harley-manualen för V-twin kunde man då läsa: "Use a good quality leaded or onleaded gasolin 91 octan or higher). Pump oktan is the octan number usually shown on the punps".
Det här gav ingenjörerna möjlighet att beräkna den tid som krävdes för att bränsle/luft blandningen skulle brinna så att man kunde sätta tiden för att tändstiftet skulle tända för att få optimalt tryck för att pressa ner kolven under explosions-slaget. De är ju så att tändstiftet ska ge gnistan redan när kolven är i slutet på kompressionsslaget för att erhålla max förbränning när kolven passerar övre dödpunkt. Tändningsförställningen måste vara olika beroende på många faktorer, kolvens hastighet, borrning och slag.
Bly har en annan funktion också. Det fungerar som dämpning mellan ventil och säte. Om man kör med 3000 rpm så möter ventilen sätet 1500 ggr varje minut.
Harley, innan 1982 har förhållandevis mjuka ventiler och säten. De här delarna håller väl ett par år med dagen bränsle men de bör blyfrikonverteras. Om man har ett eller två bra öron så kan man höra att de hårdare ventilerna träffar sätet på hojar från 1982 och uppåt.
Nu var oktantalet bra men bly är korrosivt. Det äter upp tändstift och avgassystem samt förorenar oljan. 1984 var man förvånad över hur länge ett par tändstift kunde hålla i en EVO.
Svaret var enkelt, nu fanns oblyad bensin. Oblyad bensin ger motorn längre livslängd, är snällare mot miljön och våra barns hälsa. Hur de här oktanhöjande kemikalierna påverkar oss och miljön är svårt att veta. De finns säkra kort att höja oktantalet som det Harley-fientliga, etanol och metanol. De här funkar inte i våra V-twin för det förstör våra, ack så viktiga gummitätningar.


Return to Stuff and ...